Za. 11 november: BUURTEVENEMENT ‘DE SCHIPBRUG VAN DE BASJKIEREN’

Op zaterdag 11 november a.s. organiseert Stichting Museum Geelvinck in samenwerking met o.a. de Historische Vereniging Wijhe een buurtevenement bij de haven in Veessen, ook wel het ‘Kozakkendorp’ genoemd.

Die naam heeft het dorp te danken aan een wapenfeit uit november 1813, toen er door Basjkierse pontonniers tussen Veessen en Fortmond een schipbrug in de IJssel werd gelegd.

Hiermee konden de geallieerden de stad Deventer, dat een bolwerk van de Franse bezetter was, goed omsingeld houden en snel troepen over de IJssel brengen. Dat was van strategisch belang voor de bevrijding van het westen van Nederland.

Het programma is vanaf 12.30 uur open voor het publiek.

Er is een tentoonstelling, vanaf 13 uur zijn er Basjkierse hapjes, om 14 uur is er een demonstratie boogschieten met Basjkierse boog en om 15.30 uur wordt er een lezing gehouden.

Afsluiting van de dag is gepland om 16.30 uur.

Het buurtevenement is gratis te bezoeken

Download bijgaand document voor aanvullende informatie

Informatie bij:
Stichting Museum Geelvinck, tel.: 0578 – 695 670