Sämenwärking

De Historische Vereniging Wieje en de Vereniging 't Olster Erfgood wärkt sämen um elke maond, umme en umme, een stukkie    in ut dialect te schrieven veur de Huus an Huus Reklamix.

Uit Huis aan Huis Reklamix 7 februari 2024

Uit Huis aan Huis Reklamix 31 januari 2024

Uit Huis aan Huis Reklamix 24-januari 2024

Met dank aan Thea Bouwmeester voor de tip voor onderstaand gedicht

Eerder verschenen

Cor van den Berg van de Bra sprèk plat. En hee schrif ut ok. In woorden zoas hee ze
uutsprèk. Op 14 juni hef-e dit verhaeltie op papier ezet. Völle lèsplezier d’r met!

HET DIALECT VAN WIJHE, in 1972

Floor Hoogendoorn, die van Wijhe naar Exloo is verhuisd en soms ook in Noorwegen woont, stuurde ons een link naar de Nederlandse Dialectenbank van het Meertens Instituut. Je kunt luisteren naar het dialect van Wijhe, zo dat in 1972 werd gesproken. Wie hier spreken, wat hun leeftijd of beroep is, is niet bekend.
Klik op opname openen om het fragment te beluisteren

Ku’j plat proaten …
… of wi’j plat proaten?

Ben je geïnteresseerd in de streektaal?
Kom dan naar ons Dialectcafé. Op bijgaand overzicht zie je de data en tijdstippen.
Wees welkom en kom d’r in!

Maart

MEERT DIALECTMAOND