Beeld Von Benckendorff

Von Benckendorff

Aan de Stationsweg op het grasveld van het woon- en zorgcentrum Het Weijtendaal is dinsdag 23 november 2021een beeld van generaal Von Benckendorff opgericht. Het beeld wordt op 8 april 2022 officieel onthuld.

In 1813 hielpen de Basjkieren samen met de kozakken om de Fransen uit Nederland te verjagen. Vanaf 1812, tijdens haar vlucht uit Rusland, werd het uitgeputte Franse leger voortdurend op de hielen gezeten door Russische en geallieerde troepen, waaronder eenheden van Kozakken en Basjkieren. Na de slag bij Leipzig trokken de troepen via Duitsland en Holland naar Frankrijk om de Franse overheerser te verslaan. Bij de opmars vormde de  IJssel echter een natuurlijke barrière.

Circa 300 Basjkieren sloegen hun bivak op aan de zuidzijde van de huidige Stationsweg.

De Duits-Russische generaal Alexander von Benckendorff

De Duits-Russische generaal Alexander von Benckendorff, gaf in november 1813 opdracht om tussen Wijhe en Veessen een schipbrug over de IJssel te leggen met behulp van meer dan twintig  beurtschepen. Zo konden de 300 Basjkieren met hun paarden de overkant bereiken. Zij vervolgden hun weg via Harderwijk naar Amsterdam, waar ze de Fransen verjoegen.

Benckendorff heeft een cruciale rol gespeeld bij de omwenteling van de provisorische stadsregering van Amsterdam naar de zijde van het Vrije Nederland. Russische kozakken en Basjkieren bereikten de hoofdstad door behendig langs de door de Fransen bezette vestingen te manoeuvreren. Daardoor kon op 2 december 1813, onder begeleiding van Von Benckendorff, de toekomstige Koning Willem I op het balkon van het Paleis op de Dam zijn proclamatie tot constitutioneel soeverein-vorst aanvaarden. Zonder de inbreng van de ‘Wijhese Basjkieren’ was dit niet gelukt.

Ter herinnering hieraan staat er sinds 2018 een standbeeld van een Basjkier te paard aan de IJssel bij Veessen.

Sinds 23 november 2021 is daar het beeld van Von Benckendorff aan de Stationsweg in Wijhe, staande in de karakteristieke Basjkierse legertent, een yurt, bijgekomen.

Initiatiefnemers tot deze beelden zijn de heer en mevrouw J. Buisman en D. Buisman – Verwey van het Geelvinck Museum te Heerde. Zij hebben hierbij nauw samengewerkt met onze vereniging.

De getoonde foto's zijn auteursrechtelijk beschermd.

Onthulling beeld Alexander von Benckendorff op 8 april 2022.

Expositie over de Basjkieren: vanaf 8 april 2022 te bezoeken bij de Historische Vereniging Wijhe.

Fietsroute https://bashkirs.nl/nl/fietstocht/