informatieborden met QR-code.

Informatieborden met QR-code.

In het jaarlijks overleg van Olster Erfgoed en Historische Vereniging Wijhe met de gemeente kwam vorig jaar aan de orde
dat er op verschillende plaatsen wensen zijn om informatieborden te plaatsen bij voorkeur met QR-code.

In Olst bij de vervanging van de zgn. montagewoningen, in Wijhe bij het Basjkierenmonument, misschien bij de te sluiten scholen enz.
Meer informatie leest u hier

Open dag wind- en watermolens

Op zaterdag 14 en zondag 15 mei 2022 zijn vele honderden wind- en watermolens in Nederland open voor bezoek. Dit jaar bestaat het Gilde van Vrijwillige Molenaars 50 jaar en daarom is 2022 het Jaar van de Molenaar. Extra bijzonder dus om een molenaar te bezoeken.

Continue reading

Onthulling monument vloerzeilfabriek

Herdenking slachtoffers vloerzeilfabriek

Op de zaterdagen in de maand mei besteedt de Historische Vereniging Wijhe met een Powerpointpresentatie aandacht aan de voormalige vloerzeilfabriek in haar pand Langstraat 52.

Raad de Draad

RAAD DE DRAAD

Tijdens de Koningsmarkt in Wijhe kon men bij de kraam van de Historische Vereniging Wijhe raden hoeveel centimeter het “oranje” touw was dat om een buis was gedraaid.
Er werd volop geraden met variaties tussen 260 en 1400 centimeter.
De exacte lengte van 967 centimeter werd niet geraden, maar dhr.Swartjes uit Wijhe kwam er het dichtste bij met 932 centimeter.
Zaterdagmorgen heeft hij zijn prijs , een mooi “Wijhes” pakket uit het winkeltje van de Historische Vereniging in ontvangst mogen nemen.
De opbrengst van de actie is inmiddels gestort op giro 555 voor Oekraïne.

Het DialectCafé

De Historische Vereniging Wijhe gaat onderdak bieden aan het Dialectcafé. Op de derde woensdag van de maand, 18 mei en 15 juni, ben je tussen 10-12 uur van harte welkom in ons verenigingsgebouw, Langstraat 52.
Meer informatie leest u hier

Expositie Basjkierenproject

De samenwerkende partijen van het Basjkierenproject, dat zijn de gemeente, Museum Geelvinck en de Werkgroep Basjkieren van de Historische Vereniging Wijhe, hebben besloten om de voorbereidingen voor de tentoonstelling en ook de onthulling van het beeld en de zoomcontacten met een school in Basjkortostan op te schorten.
Hiervoor in de plaats wordt een expositie ingericht met schoolplaten en schoolartikelen van vroeger. De opening hiervan is gepland op Koningsdag.

Algemene Ledenvergadering

Donderdag 21 april om 19.30 is er een algemene ledenvergadering bij ‘De Slinger’ Langstraat 12 Wijhe

Goed voornemens

Gelukkig Nieuwjaar 2022!

Wat de Historische Vereniging Wijhe betreft maken we er (weer) een mooi jaar van. Goede voornemens?
Die van ons zitten verpakt in onze missie: het levend maken en houden van het Wijhes’ materieel en immaterieel cultureel erfgoed.

En die van u?
Misschien mag dát iets van onderstaand lijstje worden …

De Historische Vereniging Wijhe is ook te volgen via Facebook!

Lidmaatschap

Als u lid wordt, ontvangt u drie keer per jaar het blad Rondom de Toren en kunt u deelnemen aan de activiteiten die worden georganiseerd.

Word lid!

Mijn Stad Mijn Dorp

Deze website biedt u informatie over de Historische Vereniging Wijhe. Er staat geen historisch materiaal uit onze collectie op deze site, dat vindt u op onze pagina van het Overijsselse geschiedenisplatform Mijn Stad Mijn Dorp: