Nieuws 2022

De Dialectwedstrijd die de Historische Vereniging Wijhe organiseerde tijdens de Diekdaegen 2022 leverde 36 deelnemers op. De opdracht was om voor de woorden e-bike, smartphone en website een dialectwoord te verzinnen. Ruim 90 dialectwoorden werden bedacht.

Een jury, bestaande uit Cor van den Berg, Gerry Onderdijk, Willem Blom en Marietje Nijlant, heeft de inzendingen beoordeeld. Zij hebben als winnaars aangewezen:

• Wilhelmien Veldhuis, zij bedacht het woord stekkerfietse -> e-bike
  • Joke Westerop, van haar komt het woord wriefiezer -> smartphone
  • Pauline Pasveer kwam met het woord fiegeliervenster -> website

Uit handen van Cor van den Berg ontvingen de winnaars een kleine prijs.

‘Wij IJverig’

Wijhenaren en hun werk
Meer dan veertig Wijhenaren lieten zich hiervoor in hun werk portretteren door (hobby)fotograaf Jan van Aefst. In de winterperiode is de expositie altijd gericht op de inwoners van Wijhe.

uitslag Dialectwedstrijd

• Wilhelmien Veldhuis, zij bedacht het woord stekkerfietse -> e-bike
  • Joke Westerop, van haar komt het woord wriefiezer -> smartphone
  • Pauline Pasveer kwam met het woord fiegeliervenster -> website

Uit handen van Cor van den Berg ontvingen de winnaars een kleine prijs.

Van 5 t/m 27 september kun je stemmen voor de Rabo ClubSupportactie!

Ook dit jaar doet de Historische Vereniging Wijhe weer mee met de Rabo Clubsupportactie. Een actie waarmee de Rabobank jaarlijks een geldbedrag verdeelt onder de deelnemende verenigingen en clubs. Door te stemmen bepaal jíj welke vereniging of club een financiële bijdrage krijgt.

Mogen wij op jouw stem rekenen?

Hoe zeg je smartphone in het Sallands?

Interview Stentor met Marietje Nijlant en Cor van den Berg van Historische Vereniging Wijhe.

Ze merken steeds vaker dat ze moeite moeten doen om het Sallandse dialect te behouden. Daarom gaan leden van de Historische Vereniging Wijhe de komende tijd op zoek naar ludieke manieren om het dialect onder de aandacht te brengen.

Basjkieren Wandeltocht Wijhe en Veessen

De route van 12,4 km is een eerbetoon aan de Basjkieren. In november – december 1813 hebben de Basjkieren geholpen om Nederland uit de greep van Napoleon te bevrijden. Behalve deze geschiedenis laat de wandeling je ook kennismaken met de prachtige natuur rondom de IJssel. Deze route is tot stand gekomen m.m.v. de Historische Vereniging Wijhe, fam. Buisman van museum Geelvinck en Visit Heerde. Meer info https://bashkirs.nl
LET OP. De route is alleen te wandelen van 1 april t/m 30 september, ivm de vaartijden van het Kozakkenveer. De wandeling begint op de loswal aan de Veerweg in Wijhe, waar u prima kunt parkeren.

Download de Route

Historische wandeling over het landgoed De Gelder.

De Historische Vereniging Wijhe organiseert op zaterdag 25 juni 2022 een historische wandeling over het landgoed De Gelder.
Wat weet u van de geschiedenis van het kasteel of hoe de kanonnen daar zijn gekomen? Welke bijzondere bomen staan op het landgoed?
Als u meeloopt met de wandeling kan de gids van de Historische Vereniging u er meer van vertellen.

Informatieborden met QR-code.

In het jaarlijks overleg van Olster Erfgoed en Historische Vereniging Wijhe met de gemeente kwam vorig jaar aan de orde
dat er op verschillende plaatsen wensen zijn om informatieborden te plaatsen bij voorkeur met QR-code.

In Olst bij de vervanging van de zgn. montagewoningen, in Wijhe bij het Basjkierenmonument, misschien bij de te sluiten scholen enz.

Herdenking slachtoffers vloerzeilfabriek

Op de zaterdagen in de maand mei besteedt de Historische Vereniging Wijhe met een Powerpointpresentatie aandacht aan de voormalige vloerzeilfabriek in haar pand Langstraat 52.

RAAD DE DRAAD

Tijdens de Koningsmarkt in Wijhe kon men bij de kraam van de Historische Vereniging Wijhe raden hoeveel centimeter het “oranje” touw was dat om een buis was gedraaid.
Er werd volop geraden met variaties tussen 260 en 1400 centimeter.
De exacte lengte van 967 centimeter werd niet geraden, maar dhr.Swartjes uit Wijhe kwam er het dichtste bij met 932 centimeter.
Zaterdagmorgen heeft hij zijn prijs , een mooi “Wijhes” pakket uit het winkeltje van de Historische Vereniging in ontvangst mogen nemen.
De opbrengst van de actie is inmiddels gestort op giro 555 voor Oekraïne.