Lezing ‘Van Constantinopel naar Wijhe’, verslag van een reis in 1793

Op woensdag 19 april a.s. houdt drs. Mehmet Tütüncü een lezing over het boek ‘Van de Bosporus naar de Zuiderzee’. Die lezing vindt plaats ná de algemene ledenvergadering van de Historische Vereniging Wijhe bij De Slinger, Langstraat 12. Aanvangstijd van de vergadering is 19.30 uur, de lezing begint om plm. 20.30 uur en is vrij toegankelijk voor iedereen.

De heer Tütüncü vertaalde een oorspronkelijk door Gaspard Testa in het Frans geschreven boek. Testa, slechts 23 jaar oud, was dragoman (tolk) en secretaris van de ambassade in Constantinopel. Hij maakte in 1793 deel uit van een gezelschap van negen personen, dat onder leiding van Frederik Gijsbert van Dedem, de toenmalige Nederlandse ambassadeur in Constantinopel, uit de hoofdstad van het machtige Ottomaanse rijk vertrekt richting Nederland.

Gaspard noteert dagelijks de gebeurtenissen in een dagboek. De reis gaat over land, de koetsen zijn oncomfortabel en de paarden te zwak. Het duurt maanden en de reis is zwaar. Vele gevaren liggen op de loer. Hij vertelt over de route, de afstanden, de landschappen, de bevolking, het eten en de gebeurtenissen onderweg. De jonge Gaspard kijkt zijn ogen uit. In de lezing laat de heer Tütüncü ons met de jonge Gaspard meekijken. De meer dan tweehonderd jaar oude teksten zijn als een spannende film.

Iedereen is van harte uitgenodigd om deze lezing bij te wonen.

Info: Riki Klein Woolthuis, secretaris Historische Vereniging Wijhe, t.: 06-309 73 003