Fototentoonstelling in het kader van “75 jaar vrijheid”

In het kader van ‘75 jaar Vrijheid’ heeft de Historische Vereniging in haar nieuwe expositieruimte sinds de opening begin april een fototentoonstelling over wat Oorlog en Vrijheid hebben betekend voor Wijhe. Hoe herdenkt Wijhe en hoe viert Wijhe de vrijheid?

“Levenslicht”

Als tijdelijke aanvulling op alle holocaustmonumenten heeft Daan Roosegaarde dit jaar het monument ‘Levenslicht’ gemaakt. 104.000 lichtgevende stenen, één lichtgevende steen voor alle Joden, Roma en Sinti, die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vervolgd, gedeporteerd en vermoord. De Historische Vereniging heeft van dit monument 4 stenen opgenomen in de tentoonstelling om de familie Aussen te herdenken.

Het is van groot belang dat wij ons blijven herinneren en ook de jeugd daarin betrekken, opdat het nooit meer gebeurt.

Bevrijding Wijhe, 13 april 1945.