De Gelder

Het "Soephuis", (en niet het Snerthuis zoals Huiberts hieronder schrijft).
Deze timmermanswoning lag in het eerste bos van De Gelder, ingang was bij het vervallen hek aan de Oude Raalterweg, ongeveer tegenover de vroegere timmerfabriek van Zomer. Krantenbericht: Het Timmermanshuis op landgoed 'De Gelder'. Het huis stond in het bos tegenover een rijtje arbeiderswoningen op de Raalterweg op de plaats waar nu de garage van de Fa. Meester staat. De Timmermanswoning werd indertijd gebouwd door Baron van Knobelsdorff, de toenmalige eigenaar van De Gelder en werd in het begin van deze eeuw bewoond door een zekere G. van der Snel, die timmerman in vaste dienst was bij de baron. Zoals u ziet maakte de woning een rustieke indruk met zijn houten galerij langs de bovenverdieping en de trap langs de buitengevel naar die galerij. Achter het huisje stond een grote schuur die dienst deed als timmermanswerkplaats en die tevens nog ruimte bood aan een aantal karren en landbouwgereedschappen. De timmermanswoning had de bijnaam "Het Snerthuis". Het was namelijk de gewoonte van Baron van Knobelsdorff dat hij in de wintermaanden eenmaal per week een grote hoeveelheid erwtensoep liet koken. De behoeftige inwoners van Wijhe mochten die snert dan bij de timmermanswoning komen afhalen. In later jaren werd het huisje afgebroken. Gait van der Snel verhuisde toen naar het oude marktplein, waar hij nog jaren in een der woningen achter kapper Homringhausen het timmermansberoep uitoefende. Zijn vrouw heette Toos en stond bekend als een eerstklas "mutsenwaster". Zij waste namelijk veel knipmutsen en plooimutsen, die toen in Wijhe nog erg veel gedragen werden. H.Huiberts, 20-12-1968.

Heeft u foto's die het verhaal van "De Gelder" compleet maken?
Kom langs bij de Historische Vereniging Wijhe, Langstraat 52. Neem uw foto's mee. Wij scannen ze graag om ze toe te voegen aan ons archief en eventueel te plaatsen op deze site.
U kunt uw foto's ook mailen naar: historischeverenigingwijhe@gmail.com