‘Nieuwe monumenten’ in Olst-Wijhe

Op 15 oktober organiseert Werkgroep Open Monumentendag Olst-Wijhe een lezing door Dirk Baalman over “Nieuwe Monumenten in Olst-Wijhe”.

De gemeente Olst-Wijhe heeft een groot aantal beschermde monumenten. Zij vertegenwoordigen de rijke geschiedenis van de twee plaatsen en hun dorpen: adel, vis, riet, baksteen, vlees, oorlog.

Maar deze monumenten dateren vrijwel allemaal van vóór de Tweede Wereldoorlog. Is er van de periode daarna ook erfgoed te vinden dat de status van beschermd monument verdient?

Deze lezing gaat over ‘monumenten’: wat betekenen ze, hoe kom je eraan, wat wil je ermee.

Welke objecten staan voor belangrijke aspecten van de naoorlogse geschiedenis en welke

geschiedenissen verdienen het om door ‘monumenten’ herinnerd te worden?

De Olster watertoren is één van de ‘monumenten’ die aan de orde zal komen..

Drs. ing. Dirk Baalman is architectuurhistoricus. Hij werkte ruim 30 jaar in de wereld van de

monumentenzorg.

De Werkgroep Open Monumentendag Olst Wijhe  bestaat uit vertegenwoordigers van ’t Olster Erfgoed, Historische Vereniging Wijhe, Tourist Info en Lionsclub Olst-Wijhe.

De lezing wordt op zondag 15 oktober gehouden in het Infocentrum, Rijksstraatweg 109 Den Nul. Aanvang is 14.30 uur en de toegang is gratis.