In Memoriam Henk Vosselman Bosch

24 september 1930   -   28 december 2022

Henk Vosselman Bosch

Op 28 december 2022 overleed Henk Vosselman Bosch. Henk was de eerste voorzitter van de Historische Vereniging Wijhe.

De werkgroep die aan de basis van de vereniging stond was in 1978 op zoek naar een ‘bezadigd persoon van een iets gevorderde leeftijd’.

Henk was werkzaam bij de gemeente Wijhe en kwam daarbij enkele leden van de voorbereidingsgroep regelmatig tegen. Over de vraag of hij bestuurslid wilde worden met als bijzondere functie het voorzitterschap, hoefde hij niet lang na te denken. Het voorzitterschap lag hem wel. Hij vond het ook wel leuk om te doen. Hij had immers ook dezelfde functie van de personeelsvereniging van de gemeente en van het Wijhes Mannenkoor.

Wat we niet wisten was dat deze persoon van een ‘iets gevorderde leeftijd’ op het moment dat hij gevraagd werd nog maar 47 jaar was. Hij heeft ons dit naderhand nog enkele keren op de hem eigen wijze voorgehouden en waar we samen smakelijk om hebben kunnen lachen.

Een ‘bezadigde oude man van 47 jaar’, zo voelde hij zich natuurlijk nog lang niet en dat was hij ook niet.

De begintijd van de vereniging was er een van pionieren. Was de vereniging levensvatbaar, waar zouden we blijvend onderdak kunnen krijgen, waren er voldoende financiële zekerheden? Dat waren zaken waarmee het bestuur onder zijn voorzitterschap mee werd geconfronteerd.

Iedereen die onze vereniging een beetje heeft gevolgd, kan zien dat dit met vlag en wimpel is gelukt. Henk heeft daaraan in ruime mate bijgedragen.

In 1992 ging Henk met vervroegd pen­sioen, de VUT zoals dat toen werd genoemd. Hij vertrok naar zijn geliefde Epe, de plek waar hij is opgegroeid en waar zijn vader gemeentebode was. Dit was tevens het einde van zijn bijna veertien jaar durende bestuurlijke inzet voor de Historische Vereniging Wijhe.

We denken met veel dankbaarheid terug aan een markante man, die mede aan de basis heeft gestaan van een vereniging zoals die zich momenteel manifesteert.

Het bestuur en de leden van de Historische Vereniging Wijhe wensen de familie veel sterkte toe voor de komende tijd.