Het Monument

HET MONUMENT

Op 23 november 2021 is het beeld van Von Benckendorff, staande in de karakteristieke Basjkierse legertent, een yurt, geplaatst aan de Stationsweg in Wijhe. Initiatiefnemers tot deze beelden zijn de heer en mevrouw J. Buisman en D. Buisman – Verwey van het Geelvinck Museum te Heerde. Zij hebben hierbij nauw samengewerkt met de Historische Vereniging Wijhe.

Op 21 december 2017 werden de eerste fundamenten gelegd voor het monument van generaal Von Benckendorff aan de Stationsweg. Sponsoring hiervan was er door Bouwbedrijf Hemeltjen B.V. uit Wijhe. Op 23 november 2021 komt de ruimtelijke structuur, de yurt, per vrachtauto van Constructiebedrijf Kruyper B.V. uit Raalte aan op het terrein van Het Weijtendaal. Ook Kruyper uit Raalte heeft gesponsord.

Delegatie Bashkieren op bezoek in Wijhe

Op 26 november 2021 komt een delegatie Bashkieren naar Wijhe, maken kennis met het monument en vertonen allerlei krijgskundige handelingen. Het was bitterkoud die dag. Er was geen officiële onthulling, wel was er bezoek van burgemeester Ton Strien.

Daarna blijft het even stil, tot de onthulling op 8 april 2022, de Dag van Salland, de start van het toeristisch seizoen.  Op die dag wordt ook het toelichtende bord geplaatst.

Het beeld, van kunstenaar Alexander Taratynov, is een schenking van de Russische republiek Basjkortostan en heeft de Nederlandse burger geen cent gekost.

Dit beeld is een initiatief van het Geelvinck Museum te Heerde en de Historische Vereniging Wijhe. De drijvende krachten achter het Geelvinck Museum zijn Jurn Buisman en zijn vrouw Duna Verwey. Met hen heeft de Historische Vereniging Wijhe al contact sinds 2013. Hun interesse is gewekt omdat Jurn Buisman afstamt van de eerste burgemeester van Wijhe, Gilles Schouten, en Dunya Verwey verwant is aan Generaal Von Benckendorff.

De gemeente Olst-Wijhe wordt eigenaar van het beeld en zal het onderhouden, verzekeren en beschermen. De Historische Vereniging Wijhe heeft toegezegd als ‘buurtwerker’ een oogje in het zeil te houden.

De getoonde foto's zijn auteursrechtelijk beschermd.

Onthulling beeld Alexander von Benckendorff op 8 april 2022.

Expositie over de Basjkieren: vanaf 8 april 2022 te bezoeken bij de Historische Vereniging Wijhe.

Fietsroute https://bashkirs.nl/nl/fietstocht/