LIGT WIJHE IN FRANKRIJK

Het juiste antwoord is: ja! Althans, nog in begin november 1813, want Nederland is dan ingelijfd bij het Franse keizerrijk van Napoleon. Maar niet lang meer, want half november bereiken de eerste geallieerde troepen de IJssel, een natuurlijke barrière. In opdracht van generaal Alexander von Benckendorff, leggen Basjkierse pontonniers een schipbrug bij Wijhe, waar zij hun basiskamp hebben opgeslagen.  Door de schipbrug kon je snel de IJssel oversteken richting Amsterdam, Utrecht en Den Haag.

Benckendorff weet binnen luttele weken Nederland uit de greep van de Fransen te bevrijden. Dat hem dit gelukt is – met weinig bloedvergieten – mag een wonder heten. Tegenover Benckendorff stond een overmacht aan Franse troepen. Begin december al, kon hij de Prins van Oranje naar het bevrijde Amsterdam begeleiden. De bekende Russisch-Nederlandse beeldhouwer Alexander Taratynov maakte ter herinnering aan Benckendorff's huzarenstuk een bronzen sculptuur, dat nu in Wijhe staat.

Beeld Von Benckendorff

Kom het kunstwerk bekijken in Park Weijtendaal in Wijhe, vlakbij het monument voor de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog. Het markeert de locatie van het kampement van de Basjkierse ruiters.

Meer weten over het fascinerende verhaal van Benckendorff en de Basjkieren?!

Kijk op de website bashkirs.nl/nl/wijhe-2

Stap ook eens binnen bij de Historische Vereniging Wijhe, vijf minuten kuieren van het monument in de winkelstraat, adres Langstraat 52, halverwege richting de molen van Wijhe!

=> https://www.historischeverenigingwijhe.nl

De getoonde foto's zijn auteursrechtelijk beschermd.