Welkom

De Historische Vereniging Wijhe bevat het lokale archief van Wijhe. Het archief omvat onder andere informatie van de burgerlijke stand, notariële akten, landkaarten, foto’s, een bibliotheek en archieven van bedrijven, instanties en verenigingen. Men kan dit materiaal raadplegen om onderzoek te doen, bijvoorbeeld naar voorouders die in Wijhe hebben geleefd.

De Historische Vereniging Wijhe bestaat sinds 1978 en is gevestigd in het pand Kerkstraat 34 te Wijhe. In dit pand huist tevens het Wijhe’s Museum, deel uitmakend van de Historische Vereniging Wijhe.

Wijhe

Historische foto WijheWijhe is een prachtig oud dorp, bekend sinds het jaar 960. In 1960 is uitbundig het 1000-jarig bestaan gevierd. In 2010 bestond Wijhe 1050 jaar.

De buurtschappen van Wijhe zijn zo mogelijk nog ouder. Tongeren bijvoorbeeld werd al genoemd in het jaar 956.
Al met al voldoende reden om via onze vereniging de historie in te duiken. Dat doen wij in verschillende werkgroepen.
De vereniging telt meer dan 500 leden.