Gerard Nanninga Lid van Verdienste

Op 12 september 2018 bestond de Historische Vereniging Wijhe 40 jaar. Dat werd gevierd met een etentje met de vrijwilligers in The Longhorn in Wijhe. Hierbij werden een tweetal mensen bijzonder in het zonnetje gezet voor hun inzet voor de historische vereniging, namelijk Gerard Nanninga en Betty Alfrink. Zij werden allebei benoemd tot Lid van Verdienste.

Hieronder het verhaal van Gerard Nanninga:

Gerard was, samen met het Oversticht, deelnemer werkatelier voor het samenstellen van het Rapport historische waarden oude centrum Wijhe.
Een honderdjarig voetbaljubileum in Wijhe is niet compleet zonder alle door Gerard verzamelde materialen van Wijhe’92. Twee jaar lang duikt hij elke maandagavond in de oude paperassen en foto’s met als doel zoveel mogelijk historische wetenswaardigheden van Wijhe’92 te verzamelen. Denk hierbij aan oude voetbalkousen, vlaggen, voetbalschoenen, vaantjes, clubbladen, krantenartikelen etc.
Ook bij Amicitia Boerhaar heeft hij het archief opgezet; in drie jaar tijd tien meter dozen en zakken teruggebracht naar vier meter keurig gestructureerd archief.

In Wijhe hadden driehonderd kozakken, Russische Basjkieren, hun bivak. Zo hebben 2 gouddelvers van de historische vereniging uit de annalen opgediept. Een delegatie uit Basjkortostan is warm ontvangen door de Historische Vereniging Wijhe in het museum, waar ook een expositie was ingericht. Allerlei acties en activiteiten rond de herdenking van de bevrijding zijn uitgewerkt en uitgevoerd. Basjkieren werden ook in gemeentehuis van Wijhe ontvangen. Tevens was Gerard spreker bij de bijeenkomst in de molen met als moderator burgemeester Strien.

Verder heeft hij zich ingezet voor de Liberationroute. Hetgeen leidde tot Onthulling van een Luisterplek van die Liberation Route Europe in Wijhe

Zijn naam komt voor in het boek een profane pelgrimage naar de Middeleeuwen
J. van Herwaarden, ‎Paul Th. van de Laar, ‎Peter Jan Margry – 2005 – ‎Indulgences
A.E. Kersten, Voorburg G. Nanninga. Wijhe

Ook in de Uitslagen Fietskmregistratie komt de naam voor:

Nr. Naam Woonplaats Seizoenkilometers Vorig totaal Plaats Nieuw totaal Plaats
27 G.Nanninga Wijhe 6468 65061 200 71529 194

Gerard houdt van tabelletjes en van “meten is weten”. Allerlei grafieken en tabellen tovert hij tevoorschijn. Zet dan vaak zijn bril er bij af. Worden de kleine lettertjes dan beter zichtbaar??? Meesten hebben daar juist een bril voor nodig!
Tekenend is het grote enthousiasme, ideeën en gedrevenheid en grote kennis van geschiedenis.
Een beetje te enthousiast over het inrichten van exposities. Gerard vond dat vier keer per jaar een expositie moest plaatsvinden en het moest zo zijn, dat wanneer de ene expositie afgebroken werd, de andere al klaar was. Dus zo weer ingericht kon worden. In de praktijk blijkt het soms iets anders te gaan.
Gerard is ook nog lid van de werkgroep Archieven, Bibliotheek en digibestanden én de werkgroep Boerderij- en veldnamen, Genealogie.
Gerard moet vooral het enthousiasme en zeer grote betrokkenheid bij de vereniging blijven houden.