Grote kermisexpositie tijdens Wiejese Diekdaegen

Zowel de Stichting Kulturele Evenementen Wijhe als de Historische Vereniging Wijhe vieren dit jaar een jubileum: de Wiejese Diekdaegen wordt voor de 25ste keer georganiseerd, de Historische Vereniging Wijhe bestaat 40 jaar. Op één onderdeel is er een duidelijk raakvlak: beide verenigingen vinden de Wijhese kermis van grote historische waarde als cultureel erfgoed, dat voor het dorp behouden dient te blijven. Reden om tijdens de Diekdaegen in het Wijhes museum een grote kermisexpositie te organiseren over de geschiedenis van de Wijhese kermis. Op een wel heel passende plek: het museum ligt pal aan het kermisterrein.

De Historische Vereniging doet onderzoek naar de oorsprong en beleving van de kermis, het jubileumjaar is een mooi moment om (een deel) van de resultaten aan het publiek te laten zien. In hoofdzaak gaat om bijna 150 kermisfoto’s vanaf plm. 1890 tot heden. Elke foto is uitvergroot en voorzien van een toelichting. Er zijn echter niet alleen foto’s, maar ook miniaturen van kermiswagens, prachtig in detail nagebouwd door Willem Kruijer uit Zwolle.
Ook zijn er enkele miniaturen van kermisattracties te zien, zoals de Cake Walk van Riddering en de luchtschommels van Munsters.

Rode draad van de expositie vormt de geschiedenis van de familie Gigengack, die ruim 100 jaar met hun draaimolen in Wijhe heeft gestaan. Op de expositie zijn maar liefst 3 miniatuur draaimolens te zien, twee hand gebouwde (K.IJsendoorn en Kärms Dieksien – Hofstede) en een bronzen molen, die de familie Gigengack in 1974 aan de Wijhese gemeenschap schonk omdat men vanaf 1874 100 jaar achtereen in Wijhe stond. Op zondagmiddag 2 september wordt de band met de Gigengacks extra benadrukt, omdat dan het draaiorgel de “Anton Pieck” op het kerkplein speelt, op de plek waar eens de draaimolen van Gigengack in 1874 de eerste rondjes draaide.

De expositie is geopend op vrijdag 31 augustus (16.00 – 20.00 uur), zaterdag 1 september (11.00 – 17.00 uur) en op zondag 2 september (13.30 – 17.00 uur). De toegang is gratis dankzij financiële bijdragen van de Stichting Kunst en Cultuur Olst-Wijhe en het Prins Bernhard Cultuurfonds.