Rondleiding

Algemeen.

Regelmatig worden er in het museum op verzoek rondleidingen gegeven door de Historische Vereniging Wijhe.
Dit kunnen verzoeken zijn van scholen, verenigingen, families en allerlei andere groepen.

RK Basisschool De Bongerd, Boerhaar.

Op vrijdag 20 oktober 2017 hebben 40 leerlingen uit de groepen 5 en 6 van  de Bongerd een bezoek gebracht aan het museum.De  onderwijzers wilden graag onderstaande naar voren zien komen:

• Foto’s/stukje geschiedenis van de school de Bongerd in Boerhaar.
  • Historische foto’s en kaarten van hoe Wijhe en Boerhaar er in de loop van de geschiedenis uit hebben gezien.
  • Belangrijke personen die Wijhe heeft gekend, bijvoorbeeld het Joodse meisje Hertha enz.

De kinderen werden rondgeleid door Lidy Leers en Riki Klein Woolthuis.
In de werkkamer konden de kinderen op de computer allerlei foto’s zien van de school door alle tijden heen. Hier waren ook topografische kaarten van vroeger van de Boerhaar te bewonderen.
Boven in het museum hebben wij de geschiedenis van Hertha Aussen verteld en samen de vitrine bekeken, die speciaal is ingericht voor Hertha.
In de tijd die er nog over was konden de kinderen zien wat zij wilden. Het schooltje was favoriet, maar ook de resten van de mammoet maakten indruk.

We mochten later enkele reacties van de kinderen ontvangen:
Mooie oude kaarten en foto’s
Boven was mooi
Verhaal over Hertha interessant
Ik ga hier nog een keer naar toe
Botten waren cool
Ik vond in de schoolbanken zitten leuk.

Om nog even de school in herinnering te roepen hoe die er vroeger uitzag, volgen hierna enkele foto’s.

Bezoek kinderen Tellegenschool.

Op 19 mei 2016 hebben 18 kinderen uit groep 4, 5 en 6 van de Tellegenschool een bezoek gebracht aan het museum. De kinderen waren zeer geïnteresseerd. Het meest bijzondere vonden zij de winkel en hoe men vroeger boodschappen deed. Bij het schooltje waren zij niet weg te slaan en de draaimolen was voor hen een verrassende attractie.
Een gezellige rondleiding verzorgd door Lidy en Riki, die heel wat vragen
moesten beantwoorden. Dat de kinderen het leuk vonden en hoe zij het ervaren hebben, blijkt wel uit de tekeningen, die wij later mochten ontvangen.
IMG_20160724_0006IMG_20160724_0003

Bezoek delegatie kozakken.

Op maandag 7 juli 2014 bezocht een delegatie van Basjkieren uit de autonome deelrepubliek Bashkortostan deel uitmakend van de Russische Federatie, ons museum. Daaraan ging een ontmoeting met de burgemeester van de Gemeente Olst-Wijhe, Ton Strien vooraf . De delegatie is warm ontvangen door de Historische Vereniging Wijhe aldaar, aldus het verslag van de organisator van het bezoek.

Basjkieren waren de kozakken die begin  1800 Nederland hebben bevrijd van de Franse overheersing. Deze kozakken hebben eind 1813 gebivakkeerd in Wijhe voor de bouw van een schipbrug over de IJssel. Deze schipbrug was noodzakelijk om het westen van Nederland te kunnen bereiken.

Hieronder een paar foto’s van de ontvangst van de basjkieren in Wijhe.

Baskieren in Wijhe 7 juli 2014 (2)

Bezoek aan het gemeentehuis.

Bezoek aan de studieruimte van het museum.

Baskieren in Wijhe 7 juli 2014 (15)

Baskieren in Wijhe 7 juli 2014 (16) Baskieren in Wijhe 7 juli 2014 (19)Baskieren in Wijhe 7 juli 2014 (21)

Op de plek waar de kozakken hun bivak hadden:

Baskieren in Wijhe 7 juli 2014 (29)
Willem Alexanderhof te Wijhe.

Bezoek van pastores en burgemeester op 9 mei 2014.

CIMG3319 CIMG3320

Rondleidingen voor kinderen

Voor kinderen zijn de rondleidingen meer gericht op het ontdekken van de dingen uit het verleden dan op het herkennen en herinneren.
Ze kunnen dia’s kijken uit grootmoeders tijd maar ook begrippen van vroeger komen ruimschoots aan bod, denk hierbij aan bijvoorbeeld de term ‘mag het ietsje meer zijn?’. Hoe deed men vroeger de was? En waar is de computer? Hoe zag een klas op school er uit en mocht je praten tijdens de les?
Wat droegen de mensen vroeger?

Hieronder ziet u een aantal foto’s van een enthousiaste groep 4 van de ds. Matzerschool te Wijhe op 24 april 2014.

CIMG3251 CIMG3253 CIMG3259CIMG3244
Rondleidingen voor bewoners  Het Weijtendaal.

Voor bewoners van het woon- en zorgcentrum Het Weijtendaal te Wijhe bestaan speciale afspraken over het bezoeken van kleine groepen bewoners aan het museum. Ze worden ontvangen door vrijwilligers. Oude voorwerpen uit de collectie van het museum geven de oudere bezoekers een feest van herkenning. Verhalen over vroeger ontstaan spontaan. Een bezoek aan het museum werkt stimulerend op het geheugen van de bewoners.

Vrijwilligers gaan ook op bezoek in Het Weijtendaal. Ze vertellen over tradities, over oude beroepen, nemen fotoboeken mee en richten soms een vitrine in.

CIMG3332

Inlichtingen over rondleidingen

Informatie over de rondleidingen kunt U krijgen bij Wim Oosterink, tel. 0570-522527, email-adres: wim.oosterink@planet.nl